Ongelofelijk maar waar, ik ben weer even 'los' geweest, met nadruk op het woordje even...
Met nadruk op het woordje 'even', dat helaas wel. RBA heeft op een artikel van een tijdje geleden al een reactie achtergelaten dat 'een vluggertje op zijn tijd ook best leuk is', en daar heeft hij volkomen gelijk in! Denk dat nu niet dat ik er niet van genoten heb, want dat heb ik wel degelijk. Eigenlijk wilde ik zelf een kist uren om wat rond te boren, maar bij aankomst bij Aero Noord kwam ik aan de klets met diverse mensen, waaronder Guus Poorte.
Zoals je misschien wel weet heeft Guus sinds een tijdje een eigen kist, een Morane, en zou ik eens met hem meegaan. Dat is dus vandaag gebeurd, en heb ik (eindelijk?) eens met een niet-Cessna Hoogeveen van boven kunnen bekijken.
Helaas gooide het weer wat roet in het eten, waardoor het slechts een kort vluchtje werd. Bij het uittaxien naar holdingpoint runway 28 keek ik over m'n schouder naar het NW, en zei tegen Guus dat daar een beste bui aan lijkt te komen. Runup-checks zijn vlot gedaan en na Guus' vraag of ik er klaar voor ben gaat het gas erop. Guus heeft een mooi kistje, maar je kunt toch wel merken dat wat meer vermogen niet weg zou zijn. Guus maakte zelf al de opmerking dat hoewel er 4 zitplaatsen in zitten je zijn Morane niet als 4-zitter moet beschouwen. Het uitklimmen gaat niet super-snel, maar we gaan lekker gemoedelijk langzaam omhoog. De eerste indruk is dat het een heel gemoedelijk toestel is. Meteen na het indraaien naar het crosswind-been horen we het getik van de eerste sneeuwvlokken al, en de sneeuw neemt snel in intensiteit toe. We bekijken beiden de buienlijn, en zonder een woord te wisselen neemt Guus hetzelfde besluit dat ik in gedachten had: niet het circuit uit, maar terug voor een full-stop. Hierdoor waren we 6 minuten later weer beneden. Zoals gezegd: een korte ervaring, maar wel heel erg leuk omdat ik eindelijk eens in een laagdekker gezeten heb. Dit doen we later nog wel eens over, om dan wat langer boven te blijven. Guus, hoewel het kort was heb ik toch genoten. Hardstikke bedankt, en ik zie al uit naar de volgende vlucht die we samen gaan doen!
|