01:03
February 8,  2012   
70 dagen zonder is lang genoeg
14 januari 2007
Wat ik hiermee bedoel? Simpel: ik heb ongeveer 70 dagen helemaal niet zelf gevlogen. Of ik had geen tijd om te vliegen, of het weer was gewoon bagger. Die lange periode heb ik vandaag maar een halt toegeroepen.

Vanmorgen was het meteen al prachtig weer. Er stond een straf windje uit het westen, maar verder geen wolkje aan de lucht. Even de '12 hour' voorbij laten gaan, en dan eindelijk weer eens vliegen!

Over de vlucht valt weinig bijzonders te melden. Mijn plan was om gewoon lekker relaxed even een stukje te 'cruisen' en gewoon 1 langinkje doen. Het belangrijkste was om eindelijk weer eens de aarde onder me te laten, verder geen behoefte aan overtreks, steile bochten of noodlanding-simulaties.

Met de PH-CAN (een Cessna 150) ben ik nadat ik wat moeite had om de machine aan de praat te krijgen even na half twee los. Tijdens de take-off is het eventjes werken vanwege de 20 knopen wind die er staat, boven de 500 voet wordt het al een stuk rustiger. Buiten het circuit klim ik naar 2000 voet en schuif lekker langzaam over het landschap. De bovenwind is stevig, dus het duurt bijna net zo lang om Lemelerveld te bereiken als met de auto.

Daar even een paar rondjes op 1500 voet, dan klimmen naar 3500 en weer terug naar Hoogeveen. Het zicht is werkelijke fenomenaal: ik kon Hoogeveen zonder problemen zien liggen terwijl ik boven Lemelerveld vlieg. Ook nu duurt het weer een tijd voordat ik onderuit kan zakken om te landen.

Circuit in, weinig tijd op downwind vanwege de harde wind in de rug, en opmaken voor een bumpy landing. Op final is het even flink werken, maar de op dat moment 17 knopen staat bijna recht op de baan dus heel erg lastig was het nou ook weer niet. Het neerzetten ging niet helemaal perfect (beetje abrupt afvangen - daarna weer langzaam laten zakken). 

Vandaag merkte ik toch wel dat een paar dingetjes een klein beetje stroef gingen, ondanks dat bleef het allemaal ruim binnen de veilige marges. Maar ja, je wilt het allemaal ook nog eens netjes doen he?

Het eerste uurtje van 2007 is een feit, dat er nog vele mogen volgen - het belangrijkste is dat ik niet alleen op papier current blijf, maar ook in de praktijk! Binnenkort moet ik nog even 'een plasje inleveren'  om m'n medical verlengt te krijgen. Geen geldig medical betekent niet vliegen, en dat willen we niet!

Reakties
Toevoegen
Frank  - 12 hrs???   |62.194.135.xxx |15-01-2007 22:12
Between B and T?
Anoniem  - re: 12 hrs???   |80.126.240.xxx |16-01-2007 08:22
Frank schreef:
Between B and T?

Yep
Ik wist wel dat er een categorie mensen is die dat zou begrijpen  
Rob  - Baggerman   |82.171.180.xxx |16-01-2007 15:19
'Bagger weer'

Thats my thing
Guus  - Speelbal   |194.104.99.xxx |17-01-2007 07:39
Ja, dat was flink werken afgelopen zondag . Met name op final was het byzonder bumpsie vond ik. Zo’n 80 knopen houd ik dan altijd wel aan, met hooguit 1 standje flaps .
Bert  - Plasje   |217.121.172.xxx |17-01-2007 18:14
Hoi Marcel,

Als je niet door de keuring komt mag je mijn plasje wel even lenen kom je er zeker door.

Vriendelijke groet,

Bert
mikezuluwhiskey  - re: Speelbal   |80.126.240.xxx |17-01-2007 20:16
Guus schreef:
Zo’n 80 knopen houd ik dan altijd wel aan, met hooguit 1 standje flaps .

75 knopen met 10 graden flaps is wat ik aanhield (normale snelheid + hele gust speed)  
Guus   |82.74.111.xxx |19-01-2007 21:45
Moet ook kunnen, veilige marge. Ik heb 1x een flinke wingdip gehad met een PiperCub op final; herstel kostte toch wel zo'n 100 ft; snelheid was te laag en stick moest flink down. Sindsdien ben ik wat extra voorzichtig en...snelheid=leven!
mikezuluwhiskey  - re: Plasje   |80.126.240.xxx |17-01-2007 20:18
Bert schreef:
... mag je mijn plasje wel even lenen ...

Jaja, en die medicijnen laten geen sporen na he  
Lees verder/reageer
Naam:
E-mail:

Website:
Onderwerp:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 

:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch::(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:

Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.

< Vorige
Home arrow Vluchten 2007 arrow 70 dagen zonder is lang genoeg