-->
Home
 

Vliegen met PPL vliegbrevet,

Mike Zulu Whiskey's ervaringen

FlyBlog 3: Seppe E-mail
18 augustus 2007
Eind maart vloog ik als passagier met Guus Poorte mee naar de vorige FlyBlog-meeting op vliegveld Teuge. Vandaag waren de rollen in de cockpit omgedraaid, en mocht Guus bij mij instappen.

Eerder deze week deed ik de aankondiging wat er voor vandaag op het programma stond, dat ga ik dus allemaal niet herhalen. Nu alleen over de prachtige dag die we mochten beleven met een groepje vliegvrienden op EHSE.

Gisteravond werd al duidelijk dat het vliegweer prachtig zou worden, dus ik kon de voorbereiding verder afronden. Het navigatieplan voor de heen- en terugvlucht had ik eerder deze week al gemaakt, gisteravond was het dus zaak om de ruime omgeving van de geplande routes nog eens goed in me op te nemen vanaf de vliegkaart, en de NOTAM's door te nemen om te zien of er bijzonderheden zijn gedurende de vlucht. Niets bijzonders te melden, dus op tijd naar bed om vanmorgen vroeg uit de veren te gaan, en de windgegevens in de plannen 'in te rekenen'.

Omdat we onderling hadden afgesproken om rond 11 uur op Seppe te landen was het voor Guus en mij zaak om zo snel mogelijk na het openen van het veld in Hoogeveen te vertrekken. Gisteren had ik al even gebeld met Aeronoord, en zij waren al zo vriendelijk geweest om de tanks van de door mij gevraagde hoeveelheid brandstof te voorzien, en de PH-TGD zodanig in de hangar te parkeren dat we hem zo naar buiten konden trekken, toppie en waardering van onze kant is op zijn plaats!

Door deze perfecte service waren we al om kwart over tien met de wieltjes los, en tuften we op een hoogte van zo'n 1200-1500 voet via Elburg en de Soesterberg Control Zone (CTR) naar het zuiden, om even na half twaalf te landen op Seppe. Het was een prachtige vlucht welke voor een groot deel over voor ons onbekend terrein ging. Desondanks leverde het navigeren nul komma nul problemen op, wat ons beiden opviel is dat de laatste 70% van de route over een gebied ging waar het navigeren eigenlijk erg gemakkelijk is. Vliegveld Seppe was dan ook erg gemakkelijk te vinden.

Rob en Frank waren al aanwezig, en nadat we het landingsgeld (€ 21,60 - eigenlijk best veel geld voor een veldje als Seppe) hadden afgerekend konden we ons bij hen voegen. Onderweg naar het terras van de vliegclub liepen we Martijn en Ton tegen het lijf, zij moesten het vervoer naar Seppe helaas wijzigen omdat er een probleem was met de flaps. Jammer voor hen, maar dat ze met de auto alsnog kwamen werd door de anderen enorm gewaardeerd! Frank had 3 pasasgiers bij zich, onder wie nieuw wingmember Pascal, het was dus een aardig cluppie bij elkaar.

Het was weer erg gezellig, en de sterke verhalen en bijbehorende 'pesterijtjes' waren niet van de lucht. Een goed-verzorgde lunch op het terras ontbrak ook deze keer niet, en er werd meteen maar een datum en bestemming geprikt voor de volgende FlyBlogger meeting. Hoewel nog definitief, is de planning dat we van 13 op 14 oktober a.s. een overnachting gaan doen op Juist (een duits wadden-eiland) - ik ben benieuwd hoe mijn vrienden reageren op een avondje 'hangen aan de bar'... Wink.

 Tegen drie uur begeven we ons weer naar onze kisten, en nadat ik er nog even 25 liter AVGAS bij had gegooid gaan Guus en ik rond kwart over drie weer airborne. De geplande route terug heb ik eerder deze week al genoemd, dus beperk ik me tot het meegemaakte leermoment.

Eerst even een kleine uitleg voor de niet-kenners: om als VFR-verkeer vanuit het oosten naar/over Schiphol te vliegen moet je verplicht op een hoogte van maximaal 1000 voet via de Vinkeveense Plassen arriveren. Dit punt wordt punt Victor genoemd. Onze route voerde redelijk kort langs Victor, en precies op het moment dat wij Victor vanuit het zuiden passeren, schiet er een kist vanuit het oosten zo'n 75 voet lager precies onder ons door.

Pal daarvoor had ik extra opgelet op andere kisten, en daarbij het gebied voor onze neus en naar het oosten (waar vliegveld Hilversum ligt, en waarvandaar dus vliegverkeer is te verwachten) extra gescand. Ik draai m'n hoofd linksom om het punt Victor even in mijn geheugen te 'branden', en op dat moment zie ik pal onder ons de kist richting de Shiphol CTR gaan. Ik had die kist ondanks extra goed opletten niet gezien en was behoorlijk verrast, temeer omdat ik op dat moment op 1300 voet vloog (dat is: met de hoogtemeter ingesteld op de regionale QNH die ik van Amsterdam Information had doorgekregen).

Het is natuurlijk speculeren, maar die andere kist zal via de ATIS van EHAM wellicht een andere QNH hebben opgekregen en volgens zijn hoogtemeter op 1000 voet (mogelijk +/- 100 voet) hebben gevlogen. Hierdoor kan het hoogteverschil tussen beide kisten mogelijk verklaard zijn.

Enfin, de les die we geleerd hebben is tweeledig: probeer tijdens het plannen van de route punten te vermijden waar mogelijkerwijs veel vliegverkeer is. Ik begrijp nu nog beter waarom in de AIP voor de Schiphol CTR gewaarschuwd wordt voor druk verkeer aan de rand van de CTR! Voor het cruisen tussen de Amsterdam en Soesterberg CTR in het bijzonder heb ik me voorgenomen om de volgende keer voor maximaal hoogteverschil te zorgen t.o.v. de voorgeschreven hoogte bij Victor. Dus: ofwel op de minimale vlieghoogte (500 voet) gaan vliegen, of op die plek toegestane maximale hoogte aanhouden (je moet daar onder de 1500 voet blijven). Conclusie: de nieuwe ervaringen waar ik op rekende zijn er geweest!

Het mooiste van vandaag blijft natuurlijk de meeting op Seppe. Het was weer gezellig 'als vanouds', en roept om meer. Wat mij betreft kan dat niet snel genoeg, en de geplande 13 oktober staat weer lekker snel voor de deur. Voor die datum ga ik ook nog een oude belofte inlossen, en een keer met Rob vliegen vanaf vliegveld Eindhoven. Twee heel erg leuke dingen om naar uit te zien!

(foto's volgen later deze week) 

Reakties
Toevoegen Zoeken
Hans   |84.141.49.xxx |19-08-2007 15:38
Hoi Marcel,

opnieuw een interessant verhaal. V.w.b. 'Victor': mijn preferentie is dergelijke punten te mijden.  Soortgelijke ervaringen heb ik rond de Düsseldorf CTR opgedaan....

'JIUST'. count me in!

bye
Hans
http://ibis.experimentals.de
Anoniem  - re:   |84.141.49.xxx |19-08-2007 15:43
Hans schreef:
Hoi Marcel,

opnieuw een interessant verhaal. V.w.b. 'Victor': mijn preferentie is dergelijke punten te mijden.  Soortgelijke ervaringen heb ik rond de Düsseldorf CTR opgedaan....

'JIUST'. count me in!

bye
Hans
http://ibis.experimentals.de



Oops, ik meende naturlijk:

"JUIST" - count me in!
RBA  - Leuk je weet te zien   |Registered |19-08-2007 22:42
He Marcel,

Was kei leuk je weer eens in levende lijve te spreken, alweer veel te lang geleden

Zie er naar uit je weer te zien op 30 september en 13 oktober, zo zie ik je een half jaar niet zo.....

Leuke movie trouwens die Guus in elkaar heeft gedraaid van jullie vlucht.

Nadeel van zo'n filmpje is wel dat alle sloppy zaken aan het licht komen zoals centerline, refuel en map issues

See you soon

Grtz

Rob
Anoniem  - re: Leuk je weet te zien   |80.126.240.xxx |20-08-2007 19:35
RBA schreef:
...sloppy zaken aan het licht komen zoals centerline, refuel en map issues

Ik was zaterdag in een goede bui:

centerline: Franklin moet toch eens van dat lefty-complex af, niet dan?

refuel: ik wilde zorgen dat Guus weer heelhuids thuis kwam, wat extra peut is dan nooit weg. (wat hier sloppy aan was ontgaat me trouwens  - please explain)

map issues: overgang navplan > approach chart, dus weg met het navplan. Op verzoek van Guus speciaal voor de film maar even een lolletje gemaakt

@allen graag hoor ik jullie idee over het gevalletje by Victor, enige zinvolle discussie is ook wel eens handig
Anoniem  - re:   |80.126.240.xxx |20-08-2007 19:37
Hans schreef:
'JUIST'. count me in!

Toppie!

@Ballotage-commissie: koennen wir auch mitglieder aus Deutschland akzeptieren in unserem Verein?
Hans   |217.5.231.xxx |21-08-2007 09:15
zodra er een positieve uitslag is, reserveer ik een kist.
@Marcel: wellicht twee vliegen in één klap? Je zou naar EDXR kunnen komen, en bij mij instappen. Ik ga dan ook nog even in DK tanken....

bye
Hans
Hans  - forget it...   |217.5.231.xxx |21-08-2007 09:20
JUIST - niét SYLT.... Dom voorstel van me, ik had het verkeerde eilandje in mijn kop... goed, dat ik dat nu al ontdek.
Minus-punten voor de ballotage-commissie?
Marcel  - Sssst....   |80.126.240.xxx |21-08-2007 17:54
Niets zeggen, dan valt dat minpuntje ook niet op
Marcel  - Even afwachten   |80.126.240.xxx |21-08-2007 17:53
Het idee om naar EDXR te vliegen en dan bij jouw in te stappen spreekt me wel aan. Of ik dat met Aeronoord rond kan krijgen v.w.b. de kist is de vraag...

@ Guus en Hans: misschien een idee om met Guus in zijn kist zaterdagmorgen die kant op te vliegen, en dan met ons 2-en bij jouw in te stappen? Vervolgens zondagmiddag weer vertrekken vanaf EDXR?
Hans  - als dat zou lukken....   |217.5.231.xxx |22-08-2007 08:40
leuk idee Marcel, probeer dat maar! Jullie weten, dat EDXR iets meer dan twee uurtjes naar het noord-oosten is? Een leuke omweg naar Juist....
Hebben jullie al hotelaccomodatie oid geregeld of op het oog?

bye
Hans
RBA  - re: re: Leuk je weet te zien   |Registered |20-08-2007 21:50
Marcel schreef:
Ik was zaterdag in een goede bui: [/quote]

Die laat je toch niet verpesten door mij lijkt me! Je weet wie het zegt.

Marcel schreef:
centerline: Franklin moet toch eens van dat lefty-complex af, niet dan? [/quote]

Only allah is perfect, voor de rest geldt als je maar veilig aan de grond komt. Gelukkig zagen jullie mijn take-off ook alleen van de zijkant in niet van achter.

Marcel schreef:
refuel: ik wilde zorgen dat Guus weer heelhuids thuis kwam, wat extra peut is dan nooit weg. (wat hier sloppy aan was ontgaat me trouwens - please explain)


Ik doelde op het feit dat je aan het tanken was met een PAX in de kist. Heb ik ooit eens een preek over gehad van 1 van mijn vele instructors ivm brand gevaar. Was zelf overigens 's morgens bijna vergeten de aarddraad aan te sluiten.  


[quote=Marcel]map issues: overgang navplan > approach chart, dus weg met het navplan. Op verzoek van Guus speciaal voor de film maar even een lolletje gemaakt


Je had de kaart niet in de vliegrichting, thats all.  

[quote=Marcel]@allen graag hoor ik jullie idee over het gevalletje by Victor, enige zinvolle discussie is ook wel eens handig


Tja, dat zijn zo van die dingen. Reporting points, mooie afgeronde vlieghoogtes erg makkelijk om te gebruiken tijdens de planning maar je loopt grote kans om iemand anders tegen te komen. Ik denk er ook wel eens aan als ik weer eens een vlucht voorbereid met pocketfms van A direct naar B, door al dat vliegen op GPS vlieg je allemaal netjes op de rechte lijn en vaak ook nog op 1000, 1500 of 2000 etc ft. De kans dat je iemand tegen het lijf loopt wordt steeds groter

Toch maar weer meer VFR pur sang en geen rechte lijnen vliegen Ben benieuwd wat jullie er van vinden  
Guus  - Victor   |194.104.99.xxx |21-08-2007 08:08
Je hebt gelijk Marcel, soms slaan we door en wordt er (te) weinig meer serieus geschreven.
Over het gevalletje Victor wil ik nog even mijn laatste mening kwijt en dan houd ik er voorlopig weer mee op .
Ik denk dat Rob gelijk heeft. Het is goed te beseffen dat wanneer je een (strakke) vliegroute uitzet het vaak de meest favorite checkpoints, track's en hoogte's bevat. Daarnaast ben je wellicht veel bezig om je 'strakke' koers te houden waardoor je minder naar buiten kijkt en flexibel bent (van je koers wil je liever niet afwijken, want dan kon de estimated time wel eens niet gehaald worden).
Voor de veiligheid is het misschien wel goed om niet bang te zijn om iets van de geplande track, hoogte en tijden af te wijken. Globale, ruime planning (doe je ook met de brandstof)is relaxed en kun je onderweg nog eens wat rondjes draaien, oefeningen doen and so on, zolang alles binnen de marges ligt natuurlijk.
Franklin  - EENS   |212.45.47.xxx |21-08-2007 08:40
Helemaal mee eens jongens. We zijn allemaal nog beginnend en leren nog elke keer. Juist nu is het zaak de zaken GOED aan te leren en niet klakkeloos op GPS te vliegen. Ik heb enorm de neiging dat wel te doen. Ik maak savonds wel een plan en reken alles uit en vul het in op hardcopy kaart en mn navigatieplan met wind etc. Maar als ik dan in de kist zit neig ik puur op de gps te vliegen. Het trof me een keer toen ik op gyrokompas keek en dit 60 graden afweek van magnetisch kompas. Oftewel...gyrokompas niet gechecked met magnetisch en vanaf begin op de GPS gevlogen. Dat is het nadeel van die dingen. Ze zijn o zo handig maar het is nog o zo handiger als je ECHT kunt navigeren ipv die roze streep volgen!!! BTW: ook al vlieg ik zonder GPS, pak ik toch altijd markante punten (zoals iedereen). En ik vlieg meestal onder schiphol TMA. Dus de kans dat je andere kisten op die punten tegenkomt is ALTIJD groot! Gewoon goed opletten en vooral luisteren op de radio. Tip: als ik hoor dat er een kist ergens in de buurt zit roep ik voor zekerheid even waar ik zit. Goed vliegerschap denk ik.

Wel raar hoor om een heel stuk zonder flauwe grappen te schrijven!
Guus  - Nieuws   |194.104.99.xxx |21-08-2007 10:06
Hier ben ik toch nog even met wat vervelender nieuws; wederom slechte reclame voor EHHO...
http://www.blikopnieuws.nl /bericht/56111/Zweefvliegtuig_neerg estort_in_Hoogeveen
Marcel  - re: re: re: Leuk je weet te zi   |80.126.240.xxx |21-08-2007 17:57
RBA schreef:
...(vele reacties)...

Tjonge Rubske, jij ziet ook alles he?

Ter info: Guus stond naast de kist toen we tankten

Vwb die vliegkaart: was jij het niet die een akkefietje op het PPL-examen met kaart in vliegrichting houden?
Marcel  - Victor   |80.126.240.xxx |21-08-2007 18:00
Zoals Guus weet vlieg ik praktisch NOOIT op standaardhoogtes (100-1500-2000-2500-enz voet), maar altijd op deze hoogtes plus of minus 200 voet. De reden hiervoor is exact wat al genoemd is.

Interessante stelling van Rob trouwens dat dezelfde redenering op kan gaan m.b.t. point-to-point volgens GPS, en dat een meer grillige koers de kans op close-encounters ook kan verkleinen. Ik zal dit eens op me laten inwerken...
Frank  - Huh   |62.194.134.xxx |21-08-2007 18:59
Ik vlieg ook nooit op de standaardhoogte van 100 ft
RBA  - re: re: re: re: Leuk je weet t   |Registered |21-08-2007 18:41
Marcel schreef:
Vwb die vliegkaart: was jij het niet die een akkefietje op het PPL-examen met kaart in vliegrichting houden?


En dat ken jij alleen de verhalen die ik nog op m'n website 'durf' te schrijven.  

Grtz

Mr CrossWind  
Guus  - re: Even afwachten   |82.74.111.xxx |21-08-2007 22:25
Marcel schreef:
@ Guus en Hans: misschien een idee om met Guus in zijn kist zaterdagmorgen die kant op te vliegen, en dan met ons 2-en bij jouw in te stappen? Vervolgens zondagmiddag weer vertrekken vanaf EDXR?

da's een heel leuk idee (wanneer Hans 2/3 PAX-en kan hebben) en ik heb er even goed over moeten nadenken.
Ik zat namelijk met 2 zaken:
1) Niek is 14 Oktober jarig en
2) de PH-LOL Members verzamelen zich op EHHO (om te tanken; op Juist GEEN AVGAS), en proberen voor 13.00 LT daar geland te zijn.

ad 1) dit is opgelost door z'n feesie  te verplaatsen (m.a.w. ik kan 1x overnachten)
De vraag is nog echter, en ik hoop dat die discussie hier nu gaat plaatsvinden, kan iedereen 1x overnachten?
ad 2) ik heb voorkeur om de PH-LOL members te verwelkomen op EHHO en zo'n beetje gezamelijk richting Juist te vliegen zodat we 'n beetje op tijd daar kunnen landen ('t is immers een FlyBlog4).
Eerst naar Hans en gezamelijk naar Juist is wel heeel interessant, lekker veel vliegen en bezienswaardigheden, maar volgens mij moeten we die optie ZEKER openhouden. Marcel, jij kunt natuurlijk met mij mee of wil je in dit geval Aeronoord vragen om een kist?
(misschien gaat Niek ook weer mee)

Groetjes,
Guus.
Hans  - AVGAS   |217.5.231.xxx |22-08-2007 08:46
Ik ga een C172 reserveren, zodat drie PAXen op deze afstand geen probleem zouden moeten zijn, ik ga het echter na-rekenen.
AVGAS is geen probleem in EDXR, dus als jullie voor deze grote omweg zouden kiezen, is dit in ieder geval geen probleem.
De redenering van Guus kan ik goed volgen, zodat ik kan begrijpen als hij liever direkt vliegt.

bye
Hans
http://ibis.experimentals.de
Guus  - re: Victor   |82.74.111.xxx |21-08-2007 22:57
Marcel schreef:
Zoals Guus weet vlieg ik praktisch NOOIT op standaardhoogtes (100-1500-2000-2500-enz voet), maar altijd op deze hoogtes plus of minus 200 voet. De reden hiervoor is exact wat al genoemd is.

that's true! dus je hoeft je niet te verontschuldigen of aangesproken te voelen Marcel, het gaat om een gezonde discussie (that's what you like want) ..
Hans  - My 2 €-cents....   |217.5.231.xxx |22-08-2007 08:56
GPS "direct to's" kunnen de kans op hogere locale aluminium & kunststofconcentraties verminderen, afhankelijk van de benutte procedures.
Vroeger over VOR's was er toch eigenlijk een soortgelijk probleem? Echter: Het eigenlijke probleem is de precisie van GPS - je kunt nu in een corridor vliegen, die smaller is dan de potloodstreep op de kaart. De kans dat een reporting point dan inderdaad heel precies door meerdere kisten wordt aangevlogen is duidelijk hoger geworden.
Als off-shore zeiler heb ik geleerd, de tonnen en bakens niet meer als GPS waypoint te benutten (ten eerste omdat iedereen dat doet, ten tweede omdat met GPS bij slecht zicht de kans op een botsing zo veel groter geworden is). Bij zeiltochten leg ik mijn waypoints daarom principieel minstens een halve mijl van tonnen/bakens af; ver genoeg om die andere jachten niet te treffen, dicht genoeg erbij om die tonnen/baken dan toch nog te kunnen identificeren.
Wellicht is dit ook een methode voor ons GPS piloten: leg de waypoints duidelijk naast een reporting point oid (1-2NM), en vlieg daarbij geen standaard hoogtes. Mijn standaardhoogtes eindigen meestal op xxx250 of xxx750.

Just my 2 €-cents....

bye
Hans
Marcel   |80.126.240.xxx |22-08-2007 10:12
Quote:
hogere locale aluminium & kunststofconcentraties
al vroeg op de dag in vorm Hans?

Ik denk dat je de vinger precies op het probleem legt v.w.b. het verticale vlak waarin we ons begeven: het preciezer kunnen vliegen met GPS.

Maar als iedereen nu andere kruishoogtes zoekt dan de xx000 en xx500 voet, dan ga ik daar snel zelf weer naar terug  

De 'winst' die je trouwens haalt met het kiezen van 'niet-standaard' hoogtes is volgens mij relatief klein, tenzij iedereen op ieder moment met correct gecallibreerde hoogtemeters (!) op de regionale QNH vliegt.

Je hoort er praktisch nooit iemand over, maar dat niet alle hoogtemeters op dezelfde manier gecallibreerd zijn weet ik uit ervaring nadat ik inmiddels op een stuk of 8 verschillende kisten heb gevlogen....

En dat niet iedereen zich via de FIS op de hoogte stelt van de regionale QNH is denk ik bij iedereen ook wel bekend...

Het is niet voor niets dat IFR en VFR flighlevels onderlinng 500 voet gesepareerd zijn.

En voor hen die navigeren m.b.v. een GPS: wees je ervan bewust dat de hoogtemeting van GPS per definitie te onbetrouwbaar is voor het kiezen van jouw kruishoogte!!!

Oké, SHOOT  
Anoniem  - re:   |217.5.231.xxx |22-08-2007 12:53
Quote:
De 'winst' die je trouwens haalt met het kiezen van 'niet-standaard' hoogtes is volgens mij relatief klein, tenzij iedereen op ieder moment met correct gecallibreerde hoogtemeters (!) op de regionale QNH vliegt.

Precies daarom vlieg ik vaak op ..250 en ..750. (omdat nu eenmaal velen ook de 500'er hoogtes benutten).

http://http://Je hoort er prakti...
Ze worden weliswaar bij de controle allen op dezelfde manier gecontroleerd resp. gecalibreerd (ICAO Standard Atmosphere als referentie), meer de toegestane afwijkingen (vooral voor VFR) maakt, dat de bereikte preciese tussen verschillende hoogtemeters best wel eens 50-75' kan zijn...  Dit is een gevolg van de toegestane toleraties, niet van verschillende calibratie-methodes.

Quote:
En dat niet iedereen zich via de FIS op de hoogte stelt van de regionale QNH is denk ik bij iedereen ook wel bekend...

In Duitsland is dit vanwege de grote elevatie-verschillen ondenkbaar, tenmiste voor vluchten die niet met een QFE instelling gevlogen worden. Voor de NL-situatie (een tamelijk vlak land) is dit natuurlijk niet goed te praten, maar wel begrijpelijker....

Quote:
En voor hen die navigeren m.b.v. een GPS: wees je ervan bewust dat de hoogtemeting van GPS per definitie te onbetrouwbaar is voor het kiezen van jouw kruishoogte!!!


Niet alleen onbetrouwbaar, maar bovendien volkomen ongeschikt, vooral dan als de luchtdruk en temperatuur significant van de standaard atmosfeer afwijkt. Het is eenvoudigweg een procedurefout als je dit zou benutten.
Guus  - Juist   |82.74.111.xxx |15-09-2007 21:42
Marcel,

Wij gaan op 13 okt. 2007 vanaf Juist terug over de eilanden Borkem, Rottermerplaat en Schiermonnikoog.

Gr.
- Guus
Erik van Helden  - VFR vliegen   |82.173.40.xxx |24-09-2007 19:53
Tja ook dan mijn reactie wat betreft het "Victor" verhaal. Beetje tweeledig misschien zelfs:

1 als vlieger: De GPS volgen is gewoon makkelijk (nooit zoeken waar je zit) maar uiteindelijk heeft het ook wel weer iets leuks. Waar zit ik en wat voor leuke dingen kan ik zien. Gevaar is wel dat je heel snel een verboden luchtruim invliegt (schiphol CTR of Schiphol TMA als je per ongeluk klimt)

2 als verkeersleider: Niks is irritanter (lees gevaarlijker) als een vlieger die niet weet waar ie vliegt (hoogte en positie). Het aantal keer dat een VFR vlieger de schiphol CTR op een mooie zomerdag invliegt zonder het te weten is niet op 1 hand te tellen helaas. Op de GPS vliegen is dan weer aan te bevelen.

Conclusie: Combineer het lekker maar uiteindelijk blijft het Vfr. Hoofdletter V oftewel goed uitkijken.

De hoogte die je kiest maakt daarbij niet megaveel uit. 1500 voet is weer een hoogte die veel mensen kiezen omdat je niet hoger mag. 1200/1300 kiezen veel mensen omdat "iedereen" al op 1500 zou zitten. 1000 voet vlieg je schiphol aan via victor en lager is ivm een eventuele motorstoring ook niet aan te bevelen. Gewoon see and avoid aanhouden
Guus  - VFR   |82.74.111.xxx |29-09-2007 20:35
Mooi stukje Erik. Helemaal eens wat je hier schrijft, maar ik ben verbaast over het feit dat er er zoveel VFR vliegers zonder het te weten zomaar de schiphol CTR invliegen. Dat zijn toch flinke blunders en brengt een hoop gevaar met zich mee! Wat doet een verkeerleider in zo'n geval? Dat is toch ook strafbaar?
Erik  - X-EHAM   |82.173.40.xxx |03-10-2007 20:38
Tja wat we doen Helaas weinig aan te doen. Een discussie beginnen heeft geen zin. Zo snel mogenlijk de kist de CTR uitkrijgen (of ander gebied)
We zijn geen politieagenten dus veel doen we er verder niet mee. Het blijft Flight INFORMATION
Lees verder/reageer
Naam:
E-mail:
 
Website:
Onderwerp:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch::(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:
 
Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

 
< Vorige   Volgende >
© 2004-2009 Marcel Zwakenberg
 

Bedankt voor alle leuke reacties!
Voor volledig overzicht van alle verslagen klik hier

Disclaimer

Gebruik uitsluitend de bij het vliegtuig behorende officiële documentatie voor uw vluchtvoorbereiding en vluchtuitvoering! De op deze website getoonde informatie is uitsluitend illustratief van aard, en bevat soms delen van officiële documentatie welke in eigen bewoording is weergegeven. Met nadruk wijzen wij er op dat de hier getoonde informatie nimmer als 100% accuraat en/of volledig beschouwd mag worden, en dat u het om deze reden nooit dient te gebruiken voor uw vluchtvoorbereiding noch vluchtuitvoering!