|
In wat voor opzicht is een Cessna 152 anders dan een Cessna 172?
Vandaag voor het eerst sinds vele maanden weer eens een stukkie gevlogen op een 152. Tegenwoordig is het bij Aeronoord regel dat als je langer dan 90 dagen niet op een bepaald type vliegtuig hebt gevlogen, dat je eerst even een paar landingen moet laten zien aan het strenge, niets ontgaande oog van een instructeur. Ook ik moest hier aan geloven...
De instructeur van wie ik het grootste deel van mijn opleiding heb mogen ontvangen (kennen jullie de naam Joop nog?) stapte bij me in, ik mocht hem laten zien dat mijn landingen in orde zijn. De omstandigheden waren wat dat betreft ook wel aardig: een knoopje of 10 pal haaks op de baan, en wel vanuit het zuiden (je weet wel, over die fabrieksgebouwen, hetgeen qua turbulentie vlak boven de grond een lekkere uitdaging kan vormen).
Enfin, ruim een kwartiertje later bleek dat ik het niet verleerd was , en mocht ik weer alleen met de PH-TGD op pad. Wederom vanaf baan 10 vertrokken, eerst maar eens een stukkie klimmen om op 2500 voet richting Ommen te koersen. Boven Ommen kan ik een zwever van dichtbij bewonderen op dezelfde hoogte, en aangezien ik van plan was even een rondje te draaien boven het huis van mijn zwager en schoonzus, besluit ik om maar even flink snel (1.000 + voet per minuuut) onderuit te zakken in een 30 graden dalende bocht. Ook wel eens leuk om te doen...
Daarna weer noordwaarts om voorbij Dedemsvaart oostelijk te klimmen naar 3.300 voet. Op die hoogte een paar steile bochtjes, wat overtreks en een noodlanding-simulatie gedaan, om vervolgens weer het veld op te zoeken. Een keurige landing volgt, waarna het alweer snel tijd is om huiswaarts te keren.
"En het verschil waar je het over had dan?" hoor ik je vragen.
Ik lag de eerste 2 circuitjes wat te rommelen met de neusstand (voor de niet-kenners: dit is de stand van de neus van het vliegtuig ten opzicht van de horizon). Onbewust was ik de neus steeds een beetje aan het drukken, blijkbaar om hetzelfde visuele plaatje als in een C172 te krijgen (best wel frappant dat je dat je zo snel dat soort dingen als referentie gaat nemen).
Een C152 heeft nou eenmaal een wat 'hogere neus' dan een C172, dus moet je die ook wat hoger op de horizon zetten, zwaak! Ach, op zich is dit totaal niet ernstig, maar om daar nu 2 circuitjes voor nodig te hebben om dat tot je door te laten dringen... niet iets om op te nemen in je biografie zal ik maar zeggen.
Gelukkig was dit 'neus-verhaal' maar een zandkorreltje in de mooie woestijn die 'vliegen' wordt genoemd, het totaalplaatje voor vandaag was gewoon fantastisch. Heerlijk gevlogen, het bovenwerk liep best aardig, en ook weer eens wat crosswind-landingen gedaan. Heerlijk opfrissertje was dit!
|