01:18
March 12,  2010   
Advertisement
172 minus 20
27 april 2008
In wat voor opzicht is een Cessna 152 anders dan een Cessna 172?

Vandaag voor het eerst sinds vele maanden weer eens een stukkie gevlogen op een 152. Tegenwoordig is het bij Aeronoord regel dat als je langer dan 90 dagen niet op een bepaald type vliegtuig hebt gevlogen, dat je eerst even een paar landingen moet laten zien aan het strenge, niets ontgaande oog van een instructeur. Ook ik moest hier aan geloven...

De instructeur van wie ik het grootste deel van mijn opleiding heb mogen ontvangen (kennen jullie de naam Joop nog?) stapte bij me in, ik mocht hem laten zien dat mijn landingen in orde zijn. De omstandigheden waren wat dat betreft ook wel aardig: een knoopje of 10 pal haaks op de baan, en wel vanuit het zuiden (je weet wel, over die fabrieksgebouwen, hetgeen qua turbulentie vlak boven de grond een lekkere uitdaging kan vormen).

Enfin, ruim een kwartiertje later bleek dat ik het niet verleerd was Wink, en mocht ik weer alleen met de PH-TGD op pad. Wederom vanaf baan 10 vertrokken, eerst maar eens een stukkie klimmen om op 2500 voet richting Ommen te koersen. Boven Ommen kan ik een zwever van dichtbij bewonderen op dezelfde hoogte, en aangezien ik van plan was even een rondje te draaien boven het huis van mijn zwager en schoonzus, besluit ik om maar even flink snel (1.000 + voet per minuuut) onderuit te zakken in een 30 graden dalende bocht. Ook wel eens leuk om te doen...

Daarna weer noordwaarts om voorbij Dedemsvaart oostelijk te klimmen naar 3.300 voet. Op die hoogte een paar steile bochtjes, wat overtreks en een noodlanding-simulatie gedaan, om vervolgens weer het veld op te zoeken. Een keurige landing volgt, waarna het alweer snel tijd is om huiswaarts te keren.

"En het verschil waar je het over had dan?" hoor ik je vragen. 

Ik lag de eerste 2 circuitjes wat te rommelen met de neusstand (voor de niet-kenners: dit is de stand van de neus van het vliegtuig ten opzicht van de horizon). Onbewust was ik de neus steeds een beetje aan het drukken, blijkbaar om hetzelfde visuele plaatje als in een C172 te krijgen (best wel frappant dat je dat je zo snel dat soort dingen als referentie gaat nemen).

Een C152 heeft nou eenmaal een wat 'hogere neus' dan een C172, dus moet je die ook wat hoger op de horizon zetten, zwaak! Ach, op zich is dit totaal niet ernstig, maar om daar nu 2 circuitjes voor nodig te hebben om dat tot je door te laten dringen... niet iets om op te nemen in je biografie zal ik maar zeggen.

Gelukkig was dit 'neus-verhaal' maar een zandkorreltje in de mooie woestijn die 'vliegen' wordt genoemd, het totaalplaatje voor vandaag was gewoon fantastisch. Heerlijk gevlogen, het bovenwerk liep best aardig, en ook weer eens wat crosswind-landingen gedaan. Heerlijk opfrissertje was dit!

Reakties
Toevoegen Zoeken RSS
martijn  - lekker vliegen   |84.87.217.xxx |28-04-2008 08:16
idd lekker vliegen dit weekend. Kan me voorstellen dat je het solo naar je zin had "op de brommer onder de vliegtuigen"...

Bij ons geldt overigens (ongeschreven) dat als je 172 hebt gevlogen je zonder problemen weer terug mag naar de 152 (wel ooit op gechecked-out natuurlijk), maar andersom er inderdaad even een nieuwe checkout moet volgen.....

Ik had ook weer een mooie opfrisser dit weekend.... hoe snel verleer je dingen?
Bert  - Plaatjes   |217.121.173.xxx |29-04-2008 19:20
Hoi Marcel,

Kun je een foto plaatsen zodat ik het verschil kan zien tussen de C152 en de C172

Groetjes

Bert
Hubble  - re: Plaatjes   |80.126.240.xxx |29-04-2008 20:27
Bert schreef:
Kun je een foto plaatsen...

Dzien Dobry Bert, gisteren een daggie vrij geweest, vandaag een daggie rustig aan gedaan, en je weet nu al niet meer hoe Google werkt?  

Die kist waar wij mee naar Juist zijn geweest is dus een C172. Een 152 is het kleiner broertje, waar maximaal 2 personen in kunnen. En omdat ik de beroerdste niet ben:
Klik
Bert  - Google   |217.121.173.xxx |30-04-2008 11:33
Dobre Marcel,

Ik had niet zo snel aan Google gedacht maar ben het niet vergeten hoor bedabkt voor de klik.......
Dowidzenia

Bert
Bert  - re: Google   |217.121.173.xxx |30-04-2008 11:33
Bert schreef:
Dobre Marcel,

Ik had niet zo snel aan Google gedacht maar ben het niet vergeten hoor bedankt voor de klik.......
Dowidzenia

Bert
Ioo-1  - Neusstanden   |82.74.109.xxx |09-05-2008 23:30
Hoi Zwakie!
Lekker he om weer eens in een 'low powered' vliegtuig te vliegen
Neusstanden doen er niet toe, en je kan daar zeker niet op 'vastpinnen'. Het is hooguit een indicator om met bepaalde afgetrimde snelheid met bijbehorende gewicht en flapsstand (bijvoorbeeld een steile bocht in te gaan) waaraan je de neusstand van de aanvankelijke situatie onthoudt, en misschien weer in terug wil komen. De neusstand kan immers bij elk (ook zelfde) vliegtuig altijd weer anders zijn (snelheid, gewicht en flapstand). Het is GEEN indicator of garantie voor snelheid, hoogte, veilige landing of wat dan ook.

Neusstandjes worden begruikt voor groentjes..
Lees verder/reageer
Naam:
E-mail:

Website:
Onderwerp:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 

:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch::(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:

Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

< Vorige   Volgende >
Share page on your social network:   
Bookmark and Share
Home