-->

Vliegen met PPL vliegbrevet,

Mike Zulu Whiskey's ervaringen

50 jaar + 1 uurtje lekker keuvelen E-mail
17 augustus 2008
De schoonouders van een vriendin van Jet waren een tijdje terug 50 jaar getrouwd, hun kinderen vonden dat ze hun ouders maar eens een uurtje met mij op pad moesten sturen...

Zo tegen het weekend werd me uit de weersberichten duidelijk dat dit weekend wel eens een heel mooi weertje kon brengen om een dame en heer op leeftijd mee te nemen, dus meteen de PH-VES geboekt vanaf 2 uur. Vanmorgen is de VES naar Ameland geweest, en iets na tweeën kwam die terug. Schoonouders, kinderen en (klein)kinderen waren inmiddels allang in grote getale aanwezig, dus na even 20 litertjes brandstof getankt te hebben konden zij achterblijven op het terras, terwijl ik met hun ouders op pad ging vanaf baan 10.

Ik had een route bedacht in de omgeving van Oudleusen (waar bijna iedereen van de familie woont), en ben daarbij redelijk creatief geweest: vanaf Hoogeveen naar Nieuwleusen, dan naar het zuiden naar kasteel Rechteren net ten ZO van Dalfsen. Vervolgens rechtstom richting Hoonhorst en met een ruime bocht (nu voor de 2e keer) langs Oudleusen richting het huis van het bruidspaar.

Daar aangekomen zien we een leuke markering naast hun huis. De kinderen hadden in het groot de tekst "50 JAAR" gemaakt die volgens mij vanaf 10 kilometer hoogte nog duidelijk te lezen was. Terwijl ik het eerste rondje draai om hun huis daal ik naar 700 voet, zodat ze alle details nog beter kunnen zien, en ook even kunnen zwaaien naar hun zoon en dochter die thuis waren gebleven.

Na het tweede rondje om het huis ga ik al klimmend richting Ommen, en draai via Arriën en Giethmen rechtstom richting Hasselt. Op dit been passeren we het ouderlijk huis weer, en komen we de 3e maal langs Oudleusen. Op deze manier hebben ze Oudleusen van alle kanten op hun gemak kunnen bekijken.

img01.jpg
img02.jpg
img03.jpg
img04.jpg
img05.jpg
img06.jpg

Bij dit alles waren meneer en mevrouw Kijk in de Vegte in opperbeste stemming, en ze keuvelden er samen lustig op los. Kreten als "kijk, daar is de forellenvisserij", "de buurman heeft het land er mooi bij liggen" en "kijk, dat is het haventje waar Henk de boot heeft liggen" waren niet van de lucht. Af en toe had ik moeite om er een woord tussen te krijgen, geweldig toch als je anderen op die manier een hele leuke ervaring kunt geven!

Na het bereiken van Hasselt gaan we vervolgens met koersje 053 terug richting Hoogeveen. Al vrij vroeg hoor ik op de radio de communicatie over de te gebruiken baanrichting, het blijkt dat de wind wat meer in de westelijke hoek is gaan zitten maar de havenmeester twijfelt nog of moet switchen naar de 28. Wanneer ik me meld boven de VAM, neem ik ook even contact op met de PH-JPO met het verzoek even te laten weten hoe lastig de tailwind is die hij voor z'n kiezen krijgt (hij moest nl. nog op de 10 landen, net als de PH-VSN die ook net het circuit was ingedraaid).

Wanneer de CPL-er die op de JPO vloog meldt dat het 'best tricky' was en me adviseert om goed op te letten, is het voor de havenmeester blijkbaar duidelijk genoeg: meteen baanrichting draaien en de 28 gaan gebruiken. Het tijdstip was ook perfect: de switch gebeurde ongeveer 10 seconden voordat ik downwind op zou draaien. Na het rechterhand-circuit ben ik even later de eerste die op de 28 land, waarna ik de kist pal voor de neus van de 'fanclub' parkeer om vervolgens even samen wat te babbelen en te drinken.

Op het moment dat ik aankondig de PH-VES weer terug te willen taxiën naar de hangar komt de vraag of de 3 overgebleven (klein)kinderen (van ik schat zo'n 4 tot 9 jaar oud) bij me in mogen tijdens het taxiën. Geen probleem, dus ook het laatste stukje van vandaag heb ik gezelschap. De babbels en bravoure van de jochies waren plotsklaps verdwenen toen we gingen rijden, maar na het uitstappen was dat binnen 3 tellen weer terug. Leuk om te zien hoeveel indruk iets simpels als een paar honderd meter taxiën heeft op kinderen.

Iedereen (mijzelf inclusief!) heeft volop genoten en was in opperbeste stemming. Het was erg gezellig, en hardstikke leuk om het 50-jarige bruidspaar 'hun Oudleusen' van boven te laten zien. Het weer was heel stabiel (onderweg bijna geen hobbeltje vernomen) en het zicht was uitstekend (ik schat zo´n 25 km). Daarbij een heerlijk stukkie gevlogen, wat wil je nog meer?

Reakties
Toevoegen Zoeken
Ton  - Leuk   |85.147.76.xxx |18-08-2008 15:35
Leuk om te lezen. De fam. kijk in de vegte geniet zichtbaar. Dat doe je dus niet onaardig Marcel....

Was het niet turbulent dat weekend?

In ieder geval goed om te zien dat je met deze mooie hobby ook anderen een geweldige dag kan bezorgen waar nog vaak over gepraat zal worden.

Gr.
Ton
Janine Schiphorst-Kijk in de V  - 50-jarig vluchtje   |86.80.140.xxx |24-08-2008 14:56
Ha die Marcel en Jet
M'n Pa en Ma hebben genoten van de rondvlucht! De oehs en aahs zijn nog steeds niet van de lucht, kortom: een heel geslaagd idee en de uitvoering was dus perfecto!
Bedankt! Groeten uit Oudleusen!
Janine
Lees verder/reageer
Naam:
E-mail:

Website:
Onderwerp:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 

:angry::0:confused::cheer:B):evil::silly::dry::lol::kiss::D:pinch::(:shock::X:side::):P:unsure::woohoo::huh::whistle:;):s
:!::?::idea::arrow:

Voer de anti-spam code in die in het plaatje staat.

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

< Vorige   Volgende >
© 2004-2009 Marcel Zwakenberg

Bedankt voor alle leuke reacties!
Voor volledig overzicht van alle verslagen klik hier

Disclaimer

Gebruik uitsluitend de bij het vliegtuig behorende officiële documentatie voor uw vluchtvoorbereiding en vluchtuitvoering! De op deze website getoonde informatie is uitsluitend illustratief van aard, en bevat soms delen van officiële documentatie welke in eigen bewoording is weergegeven. Met nadruk wijzen wij er op dat de hier getoonde informatie nimmer als 100% accuraat en/of volledig beschouwd mag worden, en dat u het om deze reden nooit dient te gebruiken voor uw vluchtvoorbereiding noch vluchtuitvoering!